Identiti aku

Aduii...bulan march sudah sampai...tapi saya seperti tin yang kosong tanpa diisi apa-apa...sepanjang masuk 2010 dari january hingga sekarang...bulan 2 je memberi impak yang besar kepada kehidupan saya...tetapi saya masih tercari-cari siapakah diri saya ini??jawapan dari kawan saya,kamu hanya seorang manusia yang kerdil di dunia ini...hurm..betul juga apa yang kawan saya bagi tahu itu...saya fikir apa yang manusia harus lakukan di dunia ini?untuk apakah kita hidup di dunia ini?mengapakah kita hidup di dunia ini?bagaimana kita menempuh hidup di dunia ini??jawapan senang sahaja jawap kawanku.....Allah maha pengetahui segala-galanya...sekali lagi saya berdiam sejernak...saya pun monolog diriku-yea,betul apa yang kawan saya bagi tau itu...

Dalam masa itu,saya cukup tertarik salah satu laman blog dari kawanku "Kepada-Nya Kita Kembali"daripada http://semut2comel.blogspot.com/. Kita hidup sekejap sahaja...walaupun purata hidup kita 65 tahun di dunia kita berasa sudah lama...tetapi apa pula dengan dunia bazrah?berapa tahun kita di sana??beribu-ribu tahun....pernah saya dengar ceramah daripada orang Imam ,dia pernah menyatakan ibarat 1hari di dunia sama dengan 10ribu tahun di akhirat..subanaAllah....namum kita masih lalai dengan kejadian di dunia ni...hisap dadah,zina,tidak sembahyang....dan macam-macam lagi gejala.....pernahkah kita terfikir,bahawanya kita akan kembali kepada-Nya selepas mati??fikirkanlah...

Firman Allah lagi dalam Surah Al-Imran, ayat 142 dan ayat 200:

"Adakah kamu menyangka bahawa kamu akan masuk Syurga padahal belum lagi nyata kepada Allah (wujudnya) orang-orang yang berjihad (yang berjuang dengan bersungguh-sungguh) di antara kamu, dan (belum lagi) nyata (wujudnya) orang-orang yang sabar (tabah dan cekal hati dalam perjuangan)? "

"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan). "

Demikian Allah berfirman dalam Surah Al-Baqarah, ayat 286

Kembali kepada topik utama,identiti aku....saya masih lagi tercari-cari apa yang diriku sebenar....Saya sayang agama,saya sayang keluarga,saya sayang si dia,saya sayang para sahabatku....tetapi saya masih berasa diriku ini kosong..harap-harap saya dapat mencari identitiku kembali....

1 comments:

MF said...

Tiga persoalan menarik!:
1. Dari mana kita datang?
2. Mengapa kita diciptakan?
3. Ke mana perjalanan hidup kita selepas ini (dunia)?

Jawapan bagi persoalan2 ni bleh dpt dr artikel ni: http://haluansiswa.haluan.org.my/index.php/minda-siswi/315-3-persoalan-asas-kehidupan

dn nk share jga, persoalan siapa diriku? sy ad share dlm satu post sy:
http://back2fitrah.blogspot.com/2010/02/siapa-dirimu-part-1-intro.html

Semoga Allah redha ke atas mu..~

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Top Web Hosting | manhattan lasik | websites for accountants