Hidup Di Dunia

Takdir hidup, perjalanan yang harus ditempuhi oleh setiap orang berbeza-beza. Itulah uniknya kita. Tidak serupa. Mungkin ramai yang dilahirkan dalam kemewahan, tapi tiada siapa yang mampu menjamin bahawa kemewahannya akan berkekalan selamanya. Mungkin ramai yang cemerlang dalam pengajian, namun tiada siapa yang menjamin bahawa kejayaan mereka akan terus berpanjangan.


Hidup ini begitulah. Misteri. Ada bijak pandai yang mengatakan bahawa hidup ini umpama roda. Sentiasa berputar. Kadang-kala kita berada di atas, ada masanya juga kita akan merasa duduk di bawah. Dipijak-pijak. Dihimpit. Ditindih.

Ada pula bijak pandai yang lain berkata bahawa hidup ini umpama lautan luas. Sukar diduga. Ada ketika pasang, ada ketika akan surut pula. Tidak akan kekal lama. Semuanya hanya sementara, dating bersilih ganti.

Ada pula yang kata, hidup ini ibarat bahtera yang berlayar di lautan. Perlukan layar, juga nakhoda. Juga anak kapal. Juga peta. Jika tidak, kapal akan hanyut atau karam. Dan banyak lagi..

Walau apa pun. Yang penting dan pasti. Hidup ini tiada yang kekal abadi. Pasti akan berakhir juga bila sampai waktunya. Setiap yang bernyawa, pasti akan merasai mati. Begitulah firman Allah swt. Tidak kira kita sempat merasa tua atau pun tidak. Tidak kira kita ini sakit kronik atau tidak. Bila tiba masanya, tidak lambat atau cepat sesaat pun, kita pasti akan mati.

Janganlah kita ini, 'tidur' ketika hidup, apabila sudah mati baru 'terjaga'. Sementara masih hidup, manfaatkanlah ia sebaik yang mungkin. Jangan kita sia-siakan. Jangan nanti apabila jasad telah berpisah dengan nyawa barulah kita menyesal kerana ketika hidup, kita tidak berusaha untuk mengumpul amal kebaikan sebanyak yang mungkin. Waktu itu, semuanya sudah terlambat..

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Top Web Hosting | manhattan lasik | websites for accountants